E-mailinstellingen aanpassen i.v.m. uitfasering poort 25 (Ezorg)

Ezorg is begonnen met het uitfaseren van poort 25 voor uitgaande e-mail. Dit betekent dat e-mails die via poort 25 verzonden worden, kunnen mislukken of geblokkeerd worden. Om te zorgen dat je via Recept Locatie e-mails blijft verzenden, moet je de instellingen aanpassen naar een alternatieve poort.


Oplossing: SMTP-instellingen aanpassen naar poort 587 met SSL

Pas de instellingen in Recept Locatie als volgt aan:

InstellingWaarde
Naam afzenderNaam apotheek
E-mailadres............@ezorg.nl (gebruik je eigen Ezorg emailadres) 
Wachtwoord(gebruik het bijbehorende e-mailwachtwoord)
SMTP serversmtp.ezorg.nl
SMTP poort587
SSL inschakelen✅ Ja ("Gebruik SSL" aanvinken)

Voorbeeld in Recept Locatie: 



Instructies om instellingen aan te passen

  1. Open Recept Locatie Configuratie.

  2. Ga naar Email en SMS > E-mail instellingen.

  3. Vul de instellingen hierboven exact in.

  4. Vink "Gebruik SSL" aan.

  5. Klik op Opslaan.


Werkt het? Zo test je het:

Methode 1 – Vanuit de afhaalkast

  1. Plaats een testrecept in de afhaalkast.

  2. Plaats het op een locatie die vanuit daar een bericht naar de patiënt stuurt.

  3. Controleer of de e-mail succesvol wordt afgeleverd.

Methode 2 – Via het testsysteem in Recept Locatie

  1. Klik op de Help-knop linksonder in Recept Locatie.

  2. Kies Tests uitvoeren.

  3. Selecteer stap 3. Verstuur e-mail.

  4. Klik op Test starten.

  5. Vul een emailadres in en wacht tot de test is afgerond en controleer of er een succesvolle melding verschijnt.

  6. Controleer of de e-mail succesvol wordt afgeleverd.


Problemen oplossen

  • Controleer of gebruikersnaam/wachtwoord van het e-mailaccount nog correct zijn.


Ondersteuning

Voor vragen of hulp kun je contact opnemen met de servicedesk: